Pyhäkoululauluja 4

Kahden laulun kanssa kuljemme kohti pääsiäistä.

Kuljen porteista kiittäen LV 118

Ennen palmusunnuntaita ollaan sekä Ihmeellisen leivän äärellä että tulevan äidin, Marian, riemussa mukana.

Ihmeellinen leipä, Jumalan leipä, Elämän leipä. Jeesus sanoi: ”Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole janoissaan.”

Jeesus lupaa meille paljon, jos hänen luokseen menemme!

Psalmissa 100 meitä kutsutaan tulemaan riemuiten Herran temppeliin!  Siinä sanotaan mm. näin: ”Palvelkaa häntä iloiten, tulkaa hänen eteensä riemuiten. Tietäkää, että Herra on Jumala. Hän on meidät luonut, ja hänen me olemme, hänen kansansa, hänen laitumensa lampaat. Tulkaa hänen  porteilleen kiittäen, hänen esipihoilleen ylistystä laulaen”

Lasten virsi 118 Kuljen porteista kiittäen on tehty psalmin 100 pohjalta. Voitte isompien lasten kanssa katsoa sanoja ja vaikka verrata niitä toisiinsa. Kuinka hyvin psalmin sanoma näkyy virressä?

Tätä psalmia on helppo työstää senkin takia, että se on lyhyt kiitospsalmi, vain viiden jakeen mittainen. Psalmien kirja oli juutalaisten vanha laulukirja. Tänä päivänäkin  kirkossa voi kuulla psalmeja laulettuna. Miltä kuulostaisi, jos yrittäisitte keksiä psalmiin 100 oman melodian?

Kuljen porteista kiittäen kutsuu meitä niin Herran huoneeseen kuin Jeesuksen luoksekin. Jeesus on Herran huoneessa, ja hän antaa meille Ilon! Laulu vie meidät luontevasti myös paaston erilaisiin huoneisiin. Tai miltä tuntuisi päästä astelemaan tämän laulun kanssa kohti kirkkosalia ja sen alttaria? Hienolta! Tällä laululla voi lähestyä myös omaa pyhäkoulualttaria.

Laulu on kuin tehty kulkuelauluksi, jonossa laulettavaksi, portteja tehden. Isommat voivat tehdä portteja, joiden ali kuljetaan. Myös pienimpien pitää saada tehdä joskus portteja, niiden ali voi sitten vaikka kontata.

Laulun toiseen osaan (ns. B-osaan) voi tehdä taputukset.

Kohdissa” ilon antoi hän”:

ILON        ANTOI        HÄN

taputus reisiin    kädet yhteen        heilautetaan kädet ylös v-asentoon

ja kohdissa ”Herrassani siksi iloitsen” taputetaan käsiä yhteen rytmissä (ja voi pyöriä ympärikin!).

Laulua voi käyttää myös kahtena lauluna, niin että ensimmäistä ja toista osaa lauletaan erikseen.

Marian ilmestyspäivänä sekä Maria että Elisabet iloitsevat tulevista lapsistaan, ehkä hämmentyneinä, mutta silti vakaasti Jumalan siunaukseen luottaen ja siitä riemuiten. Pelkästään B –osaa voi käyttää tekstin yhteydessä kuvaamaan tuota Iloa, joka on Marialle, ja myös Elisabetille annettu. Sitä voi käyttää myös rukouslauseena.


LV 29 Kohti pääsiäistä

LV 29 Kohti pääsiäistä johdattaa meidät monine säkeistöineen laskiaisesta palmusunnuntaihin, ehtoollisen juhlasta Getsemaneen, Golgatalle ja lopulta tyhjän haudan ääreen. Tyhjän haudan jälkeen vakuuttuu ensin Maria, sitten opetuslapset ja myös Pietari, että Jeesus elää! Johanneksen evankeliumi vakuuttaa sitä meillekin.

Laulun säkeistöjä voidaan käyttää harkitusti niin pyhäkouluryhmän  kuin käytettävien tekstienkin mukaan. Neljäntenä paastonajan sunnuntaina 2.3 laskiaisesta on kulunut jo hyvän aikaa. (Mahdollisesti laulun ensimmäinen säkeistö on silloin jo laulettu, vaikka sitä ei pyhäkoulusuunnitelmassa mainittukaan).

Toinen säkeistö on kuitenkin selkeä palmusunnuntaisäkeistö ja paastonajan alkamista, Messiaksen matkallaoloa, voi tietenkin muistutella mieliin uudelleen täällä paaston loppupuolella. Kertosäe ”Tien me sinne tiedämme, tien me sinne käymme” on varsin tehoava myös melodialtaan, se jotenkin kiertyy ja liittyy tuohon Herran huoneeseen kutsuvaan ilolauluun Kuljen porteista kiittäen, vaikka se kulkeekin mollissa sävellajissaan.

Tässä laulussa on jotenkin vahvasti esillä surun kautta iloon ajatus tai toisaalta elämään liittyvä viesti: kuolemalla kuoleman voitti!

Laulua voi toteuttaa myös niin, että jotkut lapsista laulavat valittujen säkeistöjen A –osat, ja kertoon tulevat kaikki mukaan.

Pääsiäisen jälkeisinä pyhäkoulukertoina voi keskittyä laulun seitsemänteen ja kahdeksanteen säkeistöön. Laulua voi laulaa myös kaikuna säkeittäin, esimerkiksi kahdeksas säkeistö:

Vapahtaja läsnä on –kaikuna ”vapahtaja läsnä on”

taivas meille hohtaa –kaiku.

Tämä ilouutinen –kaiku

kaikki kansat kohtaa –kaiku.

Yhdessä kertosäe.

Tien me sinne tiedämme, tien me sinne käymme! Menkäämme siis Jeesuksen luo, kun hän meitä sinne kutsuu. ”Seuraa minua”, hän sanoi Pietarille, ja myös meille.


Pyhäkoululehti 2/08 Mari Torri-Tuominen