On aika kannustaa koulutielle! Kouluun lähtevien siunaaminen kirkossa!

Vuonna 2007 syntyneet vauvat ovat nyt kasvaneet koululaisen ikään. Nopeasti, niin kuin aikuisista aina tuntuu. Koulutielle siunataan heidän lisäkseen myös vähän vanhempia ja nuorempia lapsia.  

Ekaluokkalaisten siunaamisen virikemateriaalia on kertynyt vuosien mittaan paljon. Toteutusmalleja on löydettävissä mm. www.jumis.fi sivustolta, josta näin keväällä lähestyessä nostetaan ideoita myös www.evl-slk.fi sivulle helposti löydettäväksi. Katso esimerkki toteutuksesta myös osoitteessa www.kirkonlapsityonteologit.fi. Kouluun lähtevien siunaamisen kaava Kirkollisten toimitusten kirjassa sisältää ehdotuksia virsiksi ja Raamatun teksteiksi.

Tänä vuonna kirkon kasvatuksen painopiste ”Yhdessä maailmassa”, kannustaa seurakuntia tekemään erityisen huolellista työtä sen hyväksi, että koululaiset ja heidän läheisensä eivät pelkäisi tai häpeäisi erilaisuutta vaan näkisivät sen tarpeellisena rikkautena.

Suunnittelun suunnittelu

 

Jotta tilaisuus varmasti puhuisi kouluun lähteville lapsille ja heidän läheisilleen ymmärrettävää kieltä, sen suunnitteluun kannattaa ottaa mukaan joitakin ekaluokkalaisia perheineen ja vanhempineen. Myös viidesluokkalaiset koulukummit kannattaa aktivoida. Heitä löytyy todennäköisesti seurakunnan kerholaisten joukoista.

Kannattaa myös selvittää, mitä eri kansallisuuksia tämän vuoden ekaluokkalaisten joukosta löytyy ja liittää kirkkohetkeen näiden kulttuurien musiikkia, taidetta ja kertomuksia. Vaikka kirkkoon tulisikin lopulta vain kantasuomalaisia lapsia, he saavat tästä teemasta rohkeutta näyttää, kuinka käytännössä arvostetaan kaikkia ihmisiä.

Rohkeutta Raamatusta

”Yhdessä maailmassa” –teemaan sopii jokaisen ihmisen ainutlaatuisuudesta ja arvokkuudesta muistuttaminen. Jumalan luomina saamme olla ylpeitä itsestämme ja samalla arvostaa toisiamme. Vaikka elämä ja arki nyt muuttuvat, Jumala pysyy vierellä suojelemassa ja auttamassa.

-        Ps 139:13-14, 17-18 Sinä olet luonut minut sisintäni myöten… TAI

-        Sef. 3:17: Herra, Jumalasi, on sinun kanssasi, hän on voimallinen, hän auttaa. Sinä olet hänen ilonsa, rakkaudessaan hän tekee sinut uudeksi, hän iloitsee, hän riemuitsee sinusta. TAI

-        Jes. 64:7-8: Me olemme savea, sinä saven valaja, kaikki me olemme sinun kättesi tekoa. (…) Katso meitä. Kaikki me olemme sinun kansaasi. TAI joku muu teksti?

Saarnaan voi sisällyttää kädenjälkien painamisen kankaalle tai kartongille puun muotoon: meitä kaikkia erilaisia ihmisiä tarvitaan, me kuulumme yhteen ja yhdessä saamme aikaan jotain kaunista ja hyvää! Myös vanhemmat ovat mukana koulutiellä ja heidänkin jälkensä saavat näkyä. Puhutaan siitä, mikä saa koulupuun kasvamaan ja voimaan hyvin, mitkä asiat taas haluamme heittää tunkiolle, etteivät ne häiritse kasvua ja hedelmien tekoa.

Siunauksen saattelemat

Lapset, vanhemmat, kummit ja muut mukana olevat aikuiset kutsutaan alttarille siunaamista varten. Lapset saavat polvistua alttarikaiteelle ja aikuiset voivat olla mukana siunaamassa lastaan laittamalla käden hänen päänsä päälle yhdessä papin ja lastenohjaajien kanssa. Siunaamisessa voidaan laulaa LV 113a jokaisen omalla nimellä tai lausua siunaussanat.

Rukouksen voimaa

Lapset ja aikuiset kannattaa ottaa mukaan esirukoukseen. Lapset voivat piirtää, mitä koulusta toivovat, ja kuvatut asiat voidaan liittää esirukoukseen. Piirustukset jätetään kaikkien nähtäviksi. Aikuiset voivat kirjoittaa omat toiveensa lapuille ja tuoda koriin yhteistä rukousta varten. Piirtäminen ja kirjoittaminen voidaan toteuttaa sivualttareilla, puuhapisteellä tai penkeissä. Toimintahetken ajaksi varataan sopivaa musiikkia. Esirukouksen lukijoiksi kutsutan lapsi, vanhempi ja mahdollisuuksien mukaan opettaja. Näin rukousaiheet tulevat myös koulun tietoon ja niiden toteutumista voidaan edistää.

Kirkkohetkessä voidaan käyttää myös valmista rukousta:

Kiitos, rakas Jumala, siunauksesta

jonka tuovat samoin säilyvät asiat:

ihmiset, jotka olemme tunteneet aina

ja tutut polut, joita kuljemme.

Kiitos, rakas Jumala, siunauksesta,

jonka muutos tuo elämäämme,

uudet ihmiset uusine tapoineen,

uudet mahdollisuudet tehdä asioita,

uudet polut, joita löydämme.

Kiitos, rakas Jumala,

kaiken vanhan siunauksesta

ja kaiken uuden siunauksesta.

Toivon ja rauhan rukouksia, Kirjapaja 2013

Mitä lauletaan?

Kouluun siunaaminen kokoaa kirkkoon myös ihmisiä, jotka eivät siellä usein käy. Siksi kannattaa valita ainakin osittain vanhoja, tuttuja virsiä. Jumalan kämmenellä sopii hyvin tähän hetkeen. Jeesus, sinä itsekin –virressä pyydetään suoraan siunausta koulutielle. Mukaan kannattaa ottaa myös reippaan iloista musiikkia vahvistamaan luottamusta ja elämäniloa.

Tässä laululistaa ja muutamia huomioita ja virikkeitä lauluihin:

Jumalan kämmenellä LV 133, VK 499

  • leikkikää oppimallanne tavalla! Muista, että linnun tukiviittoma tehdään kämmenet auki itsestä poispäin, peukalot ristissä! Kämmen ja sormet liikkuvat. Perhonen tehdään taas kämmenet itseenpäin.

Jeesus, sinä itsekin LV 120, VK 488

  • Kokeile tähän virteen oheista käsileikkiä! Tällaiset leikit ja rytmittelyt ovat suosittuja lasten keskuudessa.
  • Laulun tärkeät sanat säkeistöittäin ovat:
  • Leikkikää sanojen mukaan! Ensimmäisen säkeistön lopussa voidaan vetää junanpilliä ja huutaa: tuut tuut! parikin kertaa. Toisen säkeistön lopussa näytetään kaikille kannustuspeukkua ja kolmannessa voidaan hypähtää ylös.

Opetelkaa ensin kolmeosainen liike, joka tehdään sekä oikealle että vasemmalle:

Taputus, oikea nyrkki pöytään (tai polvelle), vasen käsi kämmen alaspäin nyrkin päälle. Taputus, vasen nyrkki, oikea kämmen alaspäin nyrkin päälle.

Tätä voi harjoitella sanalla VOITATTI.

voi                       -tat       -ti

taputus                onyrkki  vkämmen

voi                       -tat       -ti

taputus                vnyrkki  okämmen

4/4 –tahtilajissa ti –tavun jälkeen on siis tauko; neljään laskien

voi                       -tat       -ti        

1              2          3          tauko

1.säk. KOULUTIE

2. säk. YSTÄVYYS

3.säk. EI KIUSATA

4.säk. LÄMPÖÄ

Kolmannen säkeistön sana ei ole kolmetavuinen, mutta sen saa mahtumaan voitatti-rytmiin:

Ei                        kiu  -sa -ta

1              2          3          tauko

Kiusata –sana menee tuolloin ”taat-ta” –rytmissä. Luonnollisesti puhumalla ja painottamalla rytmi löytyy itsestään.

Harjoitellaan näitä tärkeitä sanoja toistamalla ja hokemalla niitä yhdessä. Ohjaaja voi soittaa tämän ”puherytmikuoron” päälle esim. pianolla laulun melodiaa.

Osa ryhmästä voi tehdä rytmiä puhekuorolla ja osa laulaa säkeistöjä.

Puhekuororytmiä voi käyttää myös pelkkänä välisoittona. Se tavallaan esittelee seuraavan säkeistön.

  

Vaikka olen pieni LV 117

Pikkuväen katrilli LV 116

  • Lapsille voidaan jakaa marakasseja, ja he voivat soittaa laulussa mukana.

Tahtoisin toivoa sinulle LV 83

  • Vieressä olijan selkään voidaan piirtää/silittää enkelin siipiä.

Suuri on maailma LV 87

  • Tämä laulu toimii hyvin tässä kontekstissa. Laulu voi toimia esim. itse siunaamishetkessä ensin esitys/kuuntelukappaleena, ja sen jälkeen yhteisesti laulettavana.

 Älä unohda eri kulttuureista tulevien lasten huomioimista musiikissa!

Juhlahetki

Kirkkohetken päätteeksi kannattaa pysähtyä perheiden kanssa pieneen juhlaan kirkon käytävällä tai seurakuntasalissa: juodaan mehut ja kahvit sekä tarjotaan pientä evästä. Lisäevästä koulutielle voidaan antaa jakamalla lapsille kirja, enkeliheijastin tai muu muisto kouluun siunaamiskirkosta.

Kaisa Aitlahti ja Mari Torri-Tuominen, Seurakuntien Lapsityön Keskus

Pikkuväki-lehti 3/2014