Ensimmäisen adventtisunnuntain perhemessu

”Lähteiden ääreen”

Ensimmäinen adventtisunnuntai kokoaa väkeä kirkkoihin laulamaan Hoosiannaa! Tämä perhemessu kutsuu meitä myös erityisesti ”lähteiden ääreen”. 1. lukukappaleen tekstissä Jesajan kirjasta sanotaan: ”Eivät he näe nälkää, ei heidän tule jano, ei heitä ahdista helle eikä auringon polte, sillä heitä ohjaa heidän armahtajansa, joka vie heidät lähteiden ääreen.” Messun ovat suunnitelleet pastori Tarja Meijer Hakunilan seurakunnasta sekä kanttori ja kouluttaja Mari Torri-Tuominen Seurakuntien Lapsityön Keskuksesta.


Meitä kutsutaan ehtoolliselle! On suotavaa, että ehtoollisesta, sen sisällöstä ja käytänteistä, lapsen ja koko perheen mahdollisuudesta nauttia ehtoollinen, puhutaan perhekerhoissa ja päiväkerhoissa ennen tätä messua. Seurakuntalehdessä voi olla kutsuva artikkeli aiheesta, ja verkkosivujen ehtoollispäivitykset- eli tiedot ehtoollisesta ja esimerkiksi lapsen mahdollisuudesta osallistua siihen- hoidetaan kuntoon! Messuun varataan tarpeeksi jakajia, ja mietitään leivän ja viinin muodot tarkkaan. Ennen messua, vaikkapa varttia tai kymmentä vaille alkamisajan, voi olla vielä selkeä, pitempi ”tietoisku” ehtoollisesta. Käytännöt on hyvä kerrata vielä esimerkiksi kutsun yhteydessä.

 

Messun sisältö vie kohti ehtoollista. Esimerkiksi saarna on toteutettu niin, että ehtoollisen eri merkitykset tulevat siinä esiin. Jesajan kirjan tekstipätkiä käytetään läpi messun sisältöihin liittyen ja niitä tarkentaen.

 

MESSUN KAAVASSA KÄYTETYT LYHENTEET

L: liturgi

E: esilukija/esilaulaja/eteenpäin viejä!

A: avustava pappi, muu srkn työntekijä

K: kertoja

R: roolihenkilö

srk: seurakunta/seurakuntalainen

 

Lapset/seurakuntalaiset ovat saaneet ottaa kirkon ovella joko rytmikapulat, marakassin/rytmimunan tai kulkuset. Niitä pyydetään soittamaan eri kohdissa. Muutenkin messua juonnetaan tai pikemminkin ”kerrotaan” eteenpäin. Näin jumalanpalveluksessa on turvallinen ja luottavainen ilmapiiri.

 

Kirkkosalin edessä on hyvä olla ryhmä esimerkiksi lapsikuoro, perhekerhoryhmä, koululaisryhmä tai aikuisten lauluryhmä lapsineen, joka toimii tukena ja esimerkkinä seurakuntalaisille lauluissa, soitoissa ja liturgisissa elementeissä.

 

TERVETULOA

 

E: Tervetuloa adventin perhemessuun! Tässä messussa pyydämme ja jopa huudamme avuksi Herraa; Hoosianna, Herra auta! Adventtina saamme iloita siitä, että Jeesus on tullut vapauttamaan meidät taakoistamme, yhteyteen Jumalan ja toistemme kanssa. Tästä erityisenä merkkinä voimme nauttia ehtoollisen; Jumalan perheväen aterian.

 

Tulkaa ehtoolliselle! Osallistukaa, ja tulkaa myös laulamaan ja tulkaa soittamaan!

 

Täällä on erilaisia soittimia. Miltä kuulostavat marakassit/rytmimunat? Ole hyvä voit soittaa. Kiitos! Entä kulkuset? Kiitos! Kapuloiden vuoro! Kiitos.

 

Pyydän teitä soittamaan messun eri kohdissa, olkaa tarkkana.

 

Ensimmäiseen lauluun ”Kuninkaamme saapuu” tarvitsemme ensin kapuloita. Nehän kuulostavat aivan aasin kavioiden kopseelta! Tehdään se yhdessä! (Lauletaan ja soitetaan malliksi a-osa) Hyvä! Ja nyt kun laulamme ”Hoosianna”, saavat kaikki soittaa.

 

Lauletaan laulun kertosäe ja soitetaan kaikilla soittimilla. Edessä voi olla sekä kapuloiden, marakassien että kulkusten soittajia niin, että lapset voivat soittaa mallista.

 

Soittimet voi ottaa mukaan myös muihin alkulauluihin.

 

ALKULAULU

 

Kuninkaamme saapuu (Kirkkomuskari, LK) 1 säk.: ”Tulkaa katsomaan: Kuninkaamme saapuu, pikkuisella aasilla ratsastaa. Hoosianna, hoosianna, auta meitä, oi Kuningas."

 

tai

 

VK 15: 1-3 "Tiellä ken vaeltaa"

 

tai

 

VK 60: 1-2, 5-6 "Soi kunnia ja kiitos"

 

ALKUSIUNAUS

 

VUOROTERVEHDYS

 

JOHDANTOSANAT

 

L: (viltin alla, alkaa puhua...) Minä pelkään joskus pimeää, tuntematonta. Haluaisin silloin päästä pian valoon ja turvaan. (ottaa viltin pois pään päältä, käpertyy siihen)

 

Joskus taas haluan olla pimeässä – en uskalla tulla valoon, pois piilosta. Pelkään, että toiset ihmiset ja Jumala näkevät, mitä olen sanonut tai tehnyt, millainen olen. Joskus minua harmittaa ja hävettää, kun tiedän, etten ole toiminut oikein. Haluan vain mennä piiloon, ettei kukaan näe virheitäni.

 

Tänään meitä kutsutaan: ”Lähtekää, tulkaa valoon” (Jes.49). (soittaa muutaman kerran kapuloilla) Jeesus saapui kaupunkiin nöyränä, armahtavana ja ymmärtävänä kuninkaana, aasilla ratsastaen. Jeesus kutsuu meitä tänäänkin valoon, juuri sellaisina kuin olemme. Hän kutsuu meitä jättämään raskaat taakat hartioiltamme. Jeesuksen luokse saa jokainen tulla turvallisin mielin ja rukoilla anteeksiantoa. Teemme sen yhteen ääneen sanoen (laskee viltin alttarikaiteelle ja polvistuu):

 

SYNNINTUNNUSTUS

 

VK 712 ”Herra, sinä olet valo”

 

SYNNINPÄÄSTÖ

 

L: Näin sanoo Herra: ”Armon hetkellä minä vastaan sinulle, pelastuksen päivänä minä autan sinua.” (Jes. 49: 8) Jumala on kuullut rukouksemme, hän antaa syntimme anteeksi. Tänään meitä kutsutaan ehtoollispöytään. Leivässä ja viinissä saamme ottaa vastaan Jeesuksen, hänen anteeksiantonsa. Tämän julistan sinulle Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      

srk: Aamen, aamen, aamen.

 

HERRA ARMAHDA

 

E: Käännymme Jumalan puoleen, tehdään ja sanotaan kaikuna: (tämän voi tehdä kaksi kertaa ennen laulamista; srk vastaa ja tekee kaikuna perässä)

 

Käänny puoleeni         - tehdään kädellä ”kutsuva” kaari

Kuule minua              - käsi korvalla

Tule avuksi                - käsi kämmen auki ylös

Älä unohda                - kädet ristiin rinnalle

Anna voimasi             - nosta molemmat kädet ilmaan

Siunaa                      - laske kädet alas siunausasentoon

 

Jatketaan kaikuna laulaen: (perhemessun Herra armahda; liikkeet voi liittää myös lauluun)

Herra armahda meitä (kaksi ensimmäistä liikettä)

Kristus armahda meitä (kaksi seuraavaa)

Herra armahda meitä (kaksi viimeistä liikettä)

 

KUNNIA JA KIITOSVIRSI

 

L: Jesajan kirjan 49 luku jatkuu: Minä olen luonut sinut toteuttamaan sen liiton, jonka tein tämän kansan kanssa, jotta saattaisit ennalleen maan, jotta uudelleen jakaisit autioituneet perintömaat, jotta sanoisit vangituille. ”Lähtekää”, ja pimeydessä viruville: ”Tulkaa valoon”.

 

Enkelit lauloivat pimeällä kedolla oleville paimenille niin, että yhtäkkiä joka paikka oli täynnä valoa! Tähän lauluun voimme yhtyä kaikuna:

 

E/srk: Kunnia Jumalalle korkeudessa!                                  Srk toistaa saman

E/srk: Maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.            Srk toistaa saman.

E:      Kiitoslauluna LV 65 Soita ja laula

 

Kaikki saavat soittaa mukana. Katso täältä edestä mallia.

 

Säkeistöjen toteutus: 

 

1. Soita ja laula on hyvä – soitetaan perussykkeessä, nostetaan lopussa soitin ylös.

2. Taivaan Isä on paras ystävä – käsi/käset ylhäällä; soitetaan soitinta niin, ystävä-sanalla kädet ristiin rinnalle

3. Jeesus on hyvä nyt meille – pidetään kädet rinnalla, heijataan itseä, lopussa nostetaan molemmat kädet ylös

4. Pyhä Henki luo ilon sydä – kädet ylhäällä, huojutaan, lopussa aletaan jälleen soittaa perussykettä. Laulusta kannattaa kerrata ainakin ensimmäinen säkeistö; koko laulukin. Laulu on hyvä lopettaa aina ensimmäisen säkeistön sanoihin.

 

PÄIVÄN RUKOUS

 

L: Jeesus, meidän Herramme. Sinä saavuit kerran aasilla ratsastaen Jerusalemiin ja riemuitsevat kansanjoukot tervehtivät sinua palmunlehviä ja oksia heiluttaen. Tänään meikin tahdomme toivottaa sinut tervetulleeksi koteihimme ja sydämiimme. Tule, Jeesus, luoksemme. Valmista meissä tilaa juhlan odotukselle ja joulun ilolle. Sinua me ylistämme.

 

srk: Aamen

E: Joulun odotus alkaa! Sytytämme ensimmäisen adventtikynttilän. Laulamme: VK 13:1 "Nyt sytytämme kynttilän".

 

EVANKELIUMI, PÄIVÄN VIRSI JA SAARNA

 

L: Evankeliumi Luuk. 19: 28 – 37

 

VK 1 "Hoosianna"

 

Kertojahahmo, joka on ohikulkija Jerusalemin kaupungissa, tulee esiin Hoosianna-virren aikana.

Seurakunnan keskellä, eripuolella kirkkosalia, on ihmisiä palmunoksia tms. heiluttaen. He nousevat esiin yksitellen, jokaisella on oma viestinsä.

 

K Hoosianna-virren loputtua:

”Mitä täällä Jerusalemissa tapahtuu? Mitä te kaikki teette täällä? Miksi sinäkin heilutat tuota palmun oksaa?”

 

R: ”Oi, olen niin iloinen ja kiitollinen siitä, vihdoinkin on tulossa helpotus ahdistukseen ja hätään. Pitkään olen Herraa avuksi pyytänyt. Vapahtaja on täällä tänään. Kiitos, kiitos, olen niin iloinen.”

 

K: ”Iloa ja kiitosta on ilmassa. Mutta miksi sinä heittelet vaatteitasi?”

 

R: ”Etkö tiedä, Kuningas on saapunut keskuuteemme. Tule sinäkin kiireesti valmistamaan tietä, jakamaan omastasi, antamaan tarvitseville. Meitä on täällä monia!”

 

K: ”Yhdessä, yhteyteen tuleminen ja jakaminen… hienoja elementtejä…. Hei, tuolla, lähestyn häntä varovasti. Rukoiletko sinä? Miten se onnistuu tässä metelissä?”

 

R: ”Olen sydämessäni niin iloinen että sain syntini anteeksi. Niin pitkään minulla oli raskas mieli. Tuntui, etten pääse vapaaksi. Kun kuulin, että Jeesus ratsasti kaupunkiin, niin kivi vierähti sydämeltäni. Nyt olen vapaa.”

 

K: ”Ei ihmekään, että koko kaupunki riemuitsee. Jeesus on tuonut ilon, kiitoksen, yhteyden. Olemme saaneet syntimme anteeksi ja haluamme jakaa omastamme. Jos olisimme vaiti, niin kivet huutaisivat tätä iloa!!!!

 

K menee liturgin kanssa alttarikaiteelle, ja he voivat jatkaa yhdessä: "Myös ehtoollisessa saamme syntien anteeksi antamisen, yhteyden, jakamisen, ilon ja kiitoksen". (Roolihenkilöt vievät alttarikaiteelle kiven, vaatteen, palmun oksan.)

 

Se tarkoittaa myös sitä, että muistamme kaikki yhdessä sitä mitä Jeesus on tehnyt. Ehtoollinen on Jeesuksen ateria. Kristus sanoo: "Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän".

 

USKONTUNNUSTUS

 

ESIRUKOUS

 

E/srk: Tämä adventtikynttilä olkoon myös rukouskynttilämme. Aloitamme rukousjakson laulamalla ”Loistaa kynttilä, istumme nyt

 hiljaa. Jeesus, kuuntele, kuinka rukoilen” (Kirkkomuskari, LK). Tätä laulua laulamme myös rukousten välissä. (Rukousjakso 

muokataan vapaasti seurakunnassa)

 

UHRIVIRSI

VK 5 "Te laaksot notkot nouskaa"

 

(Tähän virteen voidaan ottaa soittimet joka toiseen säkeistöön ”paa-pa paa-pa” rytmillä; alun sanarytmin mukaan. Säkeistöjen lopussa oleva ”siunattu olkoon hän, ken meille tuo elämän” voidaan toistaa joka kerta.)

 

EHTOOLLISRUKOUS

 

ISÄ MEIDÄN

 

HERRAN RAUHA

 

JUMALAN KARITSA

 

EHTOOLLISEN VIETTO

 

Kutsu:

 

L: Jesajan kirjasta: Tallatuilta teiltäkin he löytävät ravintonsa, paljas kalliorinne on heille laidunmaa. Eivät he näe nälkää, ei heidän tule jano, ei heitä ahdista helle eikä auringon polte, sillä heitä ohjaa heidän armahtajansa, joka vie heidät lähteiden ääreen.

 

Jeesus kutsuu: Tulkaa, kaikki on valmiina.

 

Ehtoollisen aikana musiikkia:

 

Tulkaa ja katsokaa             Pyhäkoululehti 2/2011

Etsikää Herraa ja tulkaa      Uusia messulauluja –Kirjapaja

Jeesus kutsuu meidät         Kirkkomuskari - LK

Avaja porttis ovesi             VK 2

Jeesus, kutsut minutkin     VK 743

 

Kiitosrukous

 

YLISTYS

 

Ylistyslauluna alkulaulun ”Tulkaa laulamaan” hoosianna –kertosäkeen sävelmällä:

 

”Halleluja, halleluja, halleluja, Herramme.”

tai

Hoosianna, sankari VK 3: 3,6

 

Saa soittaa mukana!

 

SIUNAUS

 

PÄÄTÖSMUSIIKKI

 

Hoosianna huudetaan VK 3 (urut, muu soitin)

tai

Tiellä ken vaeltaa VK 15 (urut, muu soitin; voi myös laulaa)

tai

Käy kansa Herraasi vastaan VK 6 (urut, muu soitin)