Käsikirjan kolmannen vuosikerran tekstit antavat hyvin haasteellisella tavalla ohjeita perhe-elämään, erityisesti avioliittoon. Kolossalaiskirjeen kehotukset ”Vaimot, suostukaa miehenne tahtoon, niin kuin Herraan uskoville sopii. Miehet, rakastakaa vaimoanne, älkää kohdelko häntä tylysti. Lapset, totelkaa kaikessa vanhempianne, sillä se on Herralle mieleen.” ovat patriarkaalisia ja tuntuvat suorastaan nykyiseen moraalitajuun sopimattomilta. Jeesuksen jyrkkä kanta avioeroa kohtaan evankeliumissa on myös haasteellinen. Miten näitä voi käsitellä seurakunnassa aiheuttamatta turhaa hämmennystä varsinkaan lasten mielissä?

 

Tässä suunnitelmassa nämä vaikeat haasteet liitetään synnintunnustukseen. Toivottavasti niitä rohjetaan myös käsitellä aikuisten keskinäisissä keskusteluissa viikon aikana. Saarnatekstinä on Vanhan testamentin ihana kertomus Aabrahamista ja Saarasta, joille lapsen syntymä oli unelmien täyttymys. Näin korostetaan lapsen arvoa ja merkitystä ja tehdään avaus pyhäinpäivän teemojen suuntaan. Vanhat Aabraham ja Saara ovat sukupolvien monessa mielessä sukupolvien välisen yhteyden kuva. Kirkkokahveilla voisi sitten tarjota heidän enkeleilleen tarjoamaan ruokaa. Tuoreen leivän tuoksu yhdistää varmasti kaiken ikäisiä!


Messun toteutus


Alkuvirsi

VK 748 Jeesus, meidän perheestä

 

Alkusiunaus                    

  • Liturgi kehottaa seurakuntalaisia tekemään ristinmerkin myös omaan otsaan. Vanhemmat voivat myös tehdä ristinmerkin lapsensa otsaan.


Johdanto     

L: Tänään vietämme perheen sunnuntaita / päivää. Tänään osoitamme ilomme perheestä: lapsista, vanhemmista, isovanhemmista ja kaikista perheelle tärkeistä ihmisistä. Samalla rukoilemme voimia ja viisautta selvitä vaikeista asioista. Joskus vaikeus on perheen aikuisten välillä: emme aina osaa, emmekä jaksa ottaa toisiamme huomioon niin kuin pitäisi. Emme pysty täyttämään ihanteita, joita yhdessä elämiseen asetetaan. Olemme väsyneitä ja vihaisia.

 

Joskus vaikeus on aikuisten ja lasten välillä. Vanhempana oleminen on maailman tärkein tehtävä ja joskus se on myös hyvin vaativaa. Aina ei ole helppoa tietää, millaista ohjausta juuri tämä oma lapsi tarvitsisi. Niin oli jo silloin kun Raamattua kirjoitettiin. Siellä esimerkiksi neuvotaan isiä: ”Isät, älkää aina moittiko lapsianne, etteivät he masentuisi”. Raamatun sanat tekevät meidät nöyriksi. Tiedämme, että aina on sekä aikuisten että lasten elämässä sellaista, mitä on pyydettävä anteeksi. Siksi hiljennymme nyt tunnustamaan syntimme.

  • Synnintunnustus toteutetaan avustajien kanssa. Rukoilijat voivat tuoda kiven ristin juurelle ja lausua rukouksensa. Jokainen voi kirjoittaa oman rukouksen tai käyttää näitä:

Isovanhempi: Hyvä Jumala, me olemme sinun edessäsi koko ikämme erehtyviä ihmisiä. Anna anteeksi, että uudelleen ja uudelleen loukkaamme heitä, joita kaikkein eniten rakastamme.

Vanhempi: Hyvä Jumala, me pyydämme anteeksi sitä, että pelkojemme ja huoltemme keskellä helposti unohdamme, mikä on todella tärkeää. Unohdamme antaa aikaamme toinen toisillemme.

Lapsi (nuori) : Hyvä Jumala, usein vasta jälkeenpäin huomaa, mitkä teot ja sanat olivat oikein ja mitkä väärin. Anna anteeksi.


Synninpäästö käsikirjasta.


Kiitosvirsi   VK 135 Jumala loi

  • Virteen voi yhdistää oheiset liikkeet. Esimerkiksi kuorolaiset voivat näyttää liikkeet srk:n edessä. Voi tehdä myös niin, että liikkeet tehdään ensin hiljaisuudessa, jonka jälkeen otetaan laulukin mukaan. Laulun voi kokeilla tehdä myös ilman säestystä. Silloin liikkeet ja laulun ehtii tehdä rauhallisemmin.
  • Vauvojen ja muiden pienten, sylissä istuvien lasten kanssa liikkeet on tietysti hankala tehdä! Jos tällaista väkeä on kirkossa kovin paljon, voidaan kiitosvirsi ottaa vaikka niin, että komean urkusäestyksen tahdissa voi kertosäkeessä pyörähdellä ympäri mukavassa kolmijakoisessa rytmissä.


Jumala loi virren –liikkeitä


1.

Jumala loi auringon, kuun                              kädet hitaasti ylös, tehdään ympyrä joka laskeutuu alas

 

ja järvet ja puut, ihmiset myös                        pienet ja isot aallot alhaalla, ihmiset myös –kohdassa kädet vuorotelle ylös sormet harallaan

 

Jumala on taivas ja maa                                 kädet alas, jaloilla tömistys

 

Herraa me tahdomme kiittää                            kädet nostetaan maljana ylös ja avataan

 

Herralle riemulla                                           taputukset

 

laulamme kiitosta                                         käsien pyöritykset ja loppuun ojennus ylös

 

Herra, me kiitämme nimeäsi.                          käsi ylhäältä alas, katse seuraa…

 

 

2.

Jeesukselle virtemme soi                                ristinmerkki

 

hän kuolemallaan elämän toi                           painetaan kädet alas ja nostetaan ylös

 

Luonamme hän täällä nyt on                           kädet ristiin rinnan päälle

 

Herraa me tahdomme kiittää                            kädet maljana ylös, avaus

 

Herralle riemulla                                           taputukset

 

laulamme kiitosta                                         käsien pyöritykset ja loppuun ojennus ylös

 

Herra, me kiitämme nimeäsi.                          käsi ylhäältä alas, katse seuraa…

 

 

3.

Henkensä hän heikoille suo                             käsien heilutukset

 

ja keskellemme lämpöä luo                             kädet sivuille , kämmenet auki

 

Taivas jo on luonamme näin                           kädet sivuilla ylös ja alas

 

Herraa me tahdomme kiittää                            kädet nostetaan maljana ylös ja avataan

 

Herralle riemulla                                           taputukset

 

laulamme kiitosta                                         käsien pyöritykset ja loppuun ojennus ylös

 

Herra, me kiitämme nimeäsi.                          käsi ylhäältä alas, katse seuraa…

 

 

Päivän rukous

L: Rakas Jumala.
Kiitos, että huolehdit meistä, kun olemme aivan pieniä.
Kannat meitä, kun kasvamme, tulemme aikuisiksi

ja vanhoiksi. Suojele perheitämme kaikissa elämämme vaiheissa.

Opeta meitä pitämään huolta toisistamme.

Tuo lähellemme ihmisiä, jotka osaavat neuvoa ja auttaa meitä.

S: Aamen

Päivän virsi VK 241 Herra, rakkaastani


Teksti

  1. Moos. 18: 1-10
  • Tekstin kuvitukseksi sopii esim. vanha kouluissa käytetty uskonnon opetuksen kuvataulu. Kuvan Aabrahamista, Saarasta ja heidän kolmesta vieraastaan voi jakaa myös värityskuvana kirkkoon saavuttaessa. Kirkkokahvien yhteydessä lapsilla on sitten mahdollisuus värittää kuva.


Vastausmusiikki Rakkaus on lahja Jumalan, Messulauluja/Kirjapaja.

Sopii hyvin esityslauluksi nuorten lauluryhmälle tai solistille.


Saarna

Saarna

 

Millainen ruokapöytä teillä on kotona? Mitä teillä laitetaan pöytään silloin, kun todella tärkeitä vieraita on tulossa? Silloin, kun jotain erityistä tapahtuu, pöytään laitetaan parasta. Herkkuja joista itse pitää ja mistä arvelee toisen pitävän. Aabraham ja Saara saivat kolme vierasta, joista monet ovat sitä mieltä, että he ovat enkeleitä. Heille tarjottiin tuoretta leipää, voita, maitoa ja vasikan lihaa. Enkeleillä oli ihana viesti, paras, mitä toivoa saattoi: Aabrahamille ja Saaralle, joilla ei ennestään ollut lapsia, oli tulossa vauva. He olivat ihmeissään, eivät melkein uskoneet asiaa todeksi – heitä vaan nauratti.

 

Kun poika sitten syntyi, heitä nauroivat taas. He olivat niin iloisia, että antoivat vauvalle nimeksi Iisak, se tarkoittaa naurua. Me voisimme nyt vähän nauraa Aabrahamin ja Saaran mukana? Kun minä nostan käden ylös, nauretaan ja kun lasken sen, jatketaan kuuntelemista (hekottelua yhdessä). Välillä vauva nukkui ja silloin ei voinut nauraa, silloin vanhemmat vain hymyilivät katsoessaan vauvaa.

 

Jokainen lapsi on yhtä tärkeä kuin Iisak oli. Sinä olet tärkeä, se toinen lapsi lähelläsi tai kaukana toisessa maassa – te kaikki olette tärkeitä. Jokaista lasta varten on enkeli, jolle lapsen syntymä on ollut suuri hyvä uutinen. Näin Raamatun perustella uskomme, vaikka lapset joutuvatkin elämään hyvin erilaisissa oloissa eri paikoissa ja perheissä. Jumalan luomina lapsilla on oikeus saada ympärilleen iloa ja huolenpitoa. Meidän aikuisten tehtävä on huolehtia lapsen oikeuksien toteutumisesta parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Mutta miten saadaan selville se, mikä kenellekin on hyväksi? Minusta siten, että kokoonnutaan yhteiseen pöytään ja kuunnellaan toinen toista niin kuin Aabraham ja Saara kuuntelivat kolmea enkeliä ja niin kuin enkelit kuuntelivat heitä. Hyvän ruuan ääressä on mukava kertoa ajatuksistaan ja tulla tutuksi toisten kanssa. Sillä kumma kyllä, eivät edes samassa kodissa asuvat voi keskenään puhumatta ymmärtää toisiaan. Puhumillamme sanoilla on ihmeellinen vaikutus, ne saavat meidät tekemään asioita. Ja jos haluaa varmistaa hyvän asian toteutumisen, kannattaa tehdä sopimus – siis sellainen Kättä päälle –sopimus – siitä, mitä hyvää oikeasti päätetään tehdä.

 

Kirkossa on ehtoollispöytä, siihen katetaan maailman ihmeellisin ruoka: leipä ja viini, joissa Jeesus itse on läsnä. Tässä pöydässä ihmiset eivät puhele keskenään vaan hiljaisesti Jumalan kanssa. Tässä ollaan kuitenkin yhdessä toisten kanssa. Kaikkien niiden kanssa, jotka tulevat tänään tänne ehtoolliselle ja myös Aabrahamin ja Saaran ja kaikkien meitä ennen eläneiden ihmisten kanssa. Tässä pöydässä on läsnä kaikki se rakkaus, josta me ihmiset olemme saaneet alkumme. Tässä voimme tuntea sen ilon, jota enkelit tuntevat meidän elämästämme. Tähän pöytään kaikki kastetut ovat tervetulleita.

Saarnan lopuksi voidaan laulaa Kättä päälle –laulu. Kättä päälle –kampanja liittyi Lapsen oikeuksien juhlavuoteen 2009. Laulu löytyy Kättä päälle verkkosivuilta

http://www.evl-slk.fi/tyon_tueksi/hankkeet

 

Esirukous  

Kootaan seurakuntalaisten jättämistä rukousaiheista, väliin rukouslauluna:

Kuuntelen -Helmeilyä –Rukoushelmet kouluikäisten elämässä/Lasten keskus


Uhrivirsi     

VK 465 Lahjoita, Herra, perheisiimme


Ehtoollisrukoukset ja ehtoollisen vietto

  • Muistakaa kertoa selkeästi ehtoolliskäytännöstä. Lapsella on oikeus ehtoolliseen!

 

Ehtoollismusiikki

esim.VK 743 Jeesus, kutsut minutkin

VK 499 Jumalan kämmenellä


Ylistysvirsi  VK 511: 1, 5-7 Tie valmis on


Loppumusiikki Kättä päälle –laulu ja leikki! tai muu sopiva laulu.

 

Seurakuntien Lapsityön Keskus ry.